Temat projektu: „Zabawa w teatr”

Termin realizacji całości projektu: 13.11.2017r.- 12.12.2017r.

Adresat: dzieci gr. V.

Cele główne projektu:

– ukazanie teatru jako sztuki łączącej w sobie różne dziedziny twórczości artystycznej: literaturę, muzykę, plastykę, taniec, ruch sceniczny.
– aktywizowanie dzieci do odkrywania i wzmacniania swoich pasji i talentów tak aby wspomagać i ukierunkowywać rozwój dzieci zgodnie z ich wrodzonym potencjałem, możliwościami,
– rozwijanie kreatywności poprzez ukazywanie możliwości rozwoju i poszukiwanie różnorodnych
rozwiązań
– rozumienie przeżyć i zachowań innych ludzi -postaci literackich poprzez wchodzenie w różne role
– stwarzanie warunków do odkrywania, poznawania, działania, przeżywania w różnych formach teatralnych i scenicznych
– rozwijanie aktywności twórczej dzieci poprzez wykonywanie form płaskich i przestrzennych z różnego rodzaju materiałów
– kształtowanie i rozwijanie ekspresji, postawy twórczej, wrażliwości na piękno, wrażliwości estetycznej, pomysłowości,wyobrażni, muzykalności
– rozwijanie postawy świadomego twórcy i odbiorcy różnych form scenicznych.

Faza I
Inspiracją do wejścia w realizację projektu „Zabawa w teatr” stała się marionetka Pinokia. Dzieci zainteresowały się jaka jest różnica między marionetką, kukiełką a pacynką i stwierdziły, że rekwizyty te są świetnym pomysłem do wspólnych zabaw. Stworzyliśmy mapę pojęciową oraz siatkę pytań do realizacji projektu.

Faza II
W fazie II stworzyliśmy kącik teatralny, w którym pojawiły się stroje, rekwizyty: kukiełki, pacynki, marionetki, sylwety i różne dekoracje. Dzieci samodzielnie z różnych materaiałów plastycznych wykonywały rekwizyty teatralne, systematycznie wzbogacając i modyfikując kącik teatralny. W wyposażeniu naszego kącika czynnie brali udział rodzice jak również ekspert – artysta plastyk. Kącik był źródłem do fantastycznych zabaw teatralno – scenicznych. Dzieci uczyły się podziału na role i wchodzenie w różne role. Wykorzystując wyobraźnie samodzielnie układały i przedstawiały bajki i baśnie.

Rodzaje aktywności:
– literacka,
– słowno- językowa,
– ruchowo- taneczna,
– muzyczna,
– plastyczna,
– społeczna

Rodzaje inscenizacji:
– teatr wycinanek (sylwety)
– teatr lalek (kukiełki, pacynki, marionetki…)
– teatr chiński- cieni
– żywy plan- wg scenariusza
– żywy teatr – improwizacje
– inscenizacja utworów literackich

Metody:

– werbalna (słowna): rozmowa, dialog, opis, słuchanie utworów literackich, nauka tekstów, ćwiczenia głosowe (artykulacyjne, intonacyjne)
– czynna: drama – improwizacje, inscenizacje, zabawy pantomimiczne, naśladowcze, tematyczne, żywe obrazy, rysunek,

Forma:
• grupowa, zespołowa, indywidualna

Faza III

Temat realizowanego projektu „Zabawa w teatr” cieszył się od samego początku dużym zainteresowaniem ze strony dzieci. Dzieci wykazały się ogromną kreatywnością, pomysłowością, wyobraźnią a także umiejętnością planowania, organizowania i współdziałania. Podsumowaniem projektu była organizacja wystawy rekwizytów teatralnych wykonanych samodzielnie oraz prezentacja inscenizacji „Świąteczne zwyczaje” na spotkaniu przy choince z rodzicami.
Dziękujemy rodzicom za pomoc w realizacji projektu: gromadzeniu materiałów, rekwizytów wzbogacających nasz kącik teatralny.