BUTY
Zajęcia prowadzone metodą projektu 4-latki – grupa III
Prowadząca: Ewa Wilczewska
Cele szczegółowe:
· Kształtowanie umiejętności posługiwania się różnorodnymi materiałami, przyborami i narzędziami w działalności plastyczno-konstrukcyjnej;
· Kształtowanie elementarnych pojęć matematycznych dotyczących: wielkości przedmiotów, ciężaru;
· Poznanie sposoby klasyfikowania obuwia;
· Kształtowanie umiejętności poszukiwania informacji;
· Doskonalenie umiejętności formułowania pytań;
· Wzmacnianie poczucia sprawstwa, własnej wartości
· Wzbogacenie słownika dzieci związanego z tematem
· Poznawanie zasad bezpiecznego zachowania się poza terenem przedszkola;
· Kształtowanie umiejętności współpracy w grupie;
· Rozwijanie twórczego i logicznego myślenia;
· Rozwijanie zainteresowań;
· Dzielenie się spostrzeżeniami w formie plastycznej i słownej
Rodzaje aktywności: językowa, literacka, matematyczna, plastyczna, techniczna, społeczno-przyrodnicza, ruchowa, teatralna
Środki dydaktyczne: plansze z obuwiem, lupy, teksty literacki, filmy edukacyjne, przybory malarskie, szkicownik, muzyka
Faza I – Rozpoczęcie projektu
Analiza i obserwacja swobodnych działań dzieci, przygotowanie wstępnej siatki określającej stan wiedzy dzieci na temat butów. Sporządzenie listy pytań dzieci.
Faza II – Realizacja projektu
Zajęcia terenowe – wycieczka do sklepu z obuwiem.
Wycieczka do zakładu szewskiego – naprawy obuwia.
Działania dzieci:
„Co by było gdyby nie było butów?” – swobodne rozmowy.
„Z czego można robić buty?” – rozmowy swobodne odwołujące się do doświadczeń dzieci i ich wiedzy. Szkicowanie ołówkiem wybranego buta. „Liczymy buty w naszej grupie przedszkolnej” – łączenie butów w pary, dobieranie butów w pary wg. Własnych pomysłów. Badanie butów zmysłami: dotykiem, wzrokiem (wykorzystanie lup).
Mierzenie długości butów – określanie rozmiary (dzieci mają za zadanie odrysować buty na papierze – porównują, dzielą się spostrzeżeniami), wysokości, ciężaru, porównywanie faktury butów.
„W świecie butów” – urządzenie kącika tematycznego.
„Siedmiomilowe buty” –praca plastyczna.
„Zaczarowane buty” – kolaż.
„Moje ulubione buty” – rysowanie pastelami
„Odciski butów” – kalkowanie (malowanie – odciskanie) powierzchni podeszwy wybranych butów.
„Historia jednego buta” – stworzenie książeczki obrazkowej wg pomysłów dzieci.
„Jestem pantofelkiem Kopciuszka” – zabawa dramowa.
Wykonanie z modelu buta z gliny.
Wykonanie różnych elementów dekoracyjnych i gadżetów do przedstawienia.
Faza III – Zakończenie projektu
Prezentacja prac plastycznych związanych z tematem projektu. Pokaz butów – modele na wybiegu
Co wiem o butach? – udział dzieci w konkursie grupowym